close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פסיכומטרי ללקויי למידה– מידע מפורט

מערכת שורשד טבת, תשעט12/12/2018

מה הן ההטבות, הסיבות ומה שניתן לקבל בקורס פסיכומטרי לליקויי למידה?

תגיות:
לקויות למידה הם קבוצה של הפרעות נוירו-התפתחותיות שמקשות על רכישת ידע והבאתו לידי ביטוי. הלקויות העיקריות הן דיסלקציה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה, ויש גם מי שמחשיבים את קשיי הקשב והריכוז בקטגוריה זו. על-פי הערכות שונות, אחד מכל 10 ישראלים סובל מלקות למידה כזו או אחרת, ולעתים גם יותר מאחת. באופן טבעי בעלי לקויות למידה חווים קשיים משמעותיים במסגרת מערכת החינוך – אולם גם מוכיחים שעם מוטיבציה ונחישות אפשר לגבור על כל לקות.
גם בבחינה הפסיכומטרית בעלי לקויות למידה מתמודדים עם אתגר כפול – הן רמת הקושי של הבחינה עצמה, כולל אלמנט הלחץ שנלווה אליה לנוכח השפעתה הרבה על אפשרויות הלימוד האקדמיות, והן הקושי שמייצרת לקות הלמידה. מאחר שמטרת הפסיכומטרי היא להעריך את סיכויי ההצלחה של הנבחנים במסלולי לימוד אקדמיים, בעלי לקויות למידה זכאים להקלות והתאמות שונות – בדומה לאלה שיוכלו להיעזר בהן בהמשך הדרך. כמו כן ישנם גם קורסי הכנה לבחינה הפסיכומטרית ללקויי למידה.

איך מותאם קורס הכנה ללקויי למידה?
קורס פסיכומטרי ללקויי למידה מתקיים בקבוצות קטנות, אפילו יותר מהרגיל. הוא אורך זמן רב יותר בהשוואה לקורסים אחרים בתחום, וזאת על-מנת לאפשר לבעלי הלקויות לקלוט את כל החומר – בתחומי השפה, המתמטיקה והאנגלית – וכן את שיטות הפתרון היעילות שמתורגלות כהכנה למבחן עצמו. מאפיין נוסף של הקורס הוא שיעורים קצרים יותר, ויותר הפוגות בלמידה.

הדגש החשוב ביותר של קורס פסיכומטרי ללקויי למידה הוא התאמה מלאה של תוכנית הלימודים לתלמידים הייחודיים. כמו כן המדריכים הינם אנשי מקצוע בעלי ניסיון בעבודה עם בעלי לקויות למידה.

איך אפשר לקבל הקלות במבחן הפסיכומטרי?
על-מנת לעבור את המבחן הפסיכומטרי המותאם ללקויי למידה, כלומר עם הקלות רלוונטיות, יש להציג את כל המסמכים המעידים על קיומה של לקות כזו או אחרת. בפרט נדרש אבחון דידקטי או פסיכודידקטי, תקף (וכמובן כזה שנערך על-ידי אנשי מקצוע מוסמכים). כמו כן יש להגיש בעת מועד הרישום לפסיכומטרי את כל האבחונים שנעשו, כולל בגיל צעיר, וגם חוות דעת של מורים (עם התייחסות ללקויות והשפעתן על הלמידה) יכולות לתרום. חשוב להדגיש כי מי שקיבלו הקלות בבגרויות לא מקבלים באופן אוטומטי התאמות גם בפסיכומטרי וכי מבחן פסיכומטרי ללקויי למידה מתקיים רק בחלק מהמועדים. שימו לב – אין הרשמה מאוחרת למועדים אלה, וחשוב להיערך בזמן.

מה מאפיין מבחן פסיכומטרי ללקויי למידה?
מבחן פסיכומטרי ללקויי למידה כולל מספר הקלות והתאמות אפשריות, בהתאם לאופי הלקות הספציפית של כל נבחן ולמידת חומרתה.

בין ההתאמות האפשריות: הפסקה בת 5 דקות בין פרק לפרק, התרת השימוש במחשבון (עם 4 הפעולות הבסיסיות בלבד), השמעה של הפרקים באנגלית והגדלת הפונט שבו מודפסת הבחינה. אופציה רווחת נוספת של התאמת הבחינה הפסיכומטרית לצרכי לקויי למידה היא מפע"ם – בחינה ממוחשבת שבה לכל שאלה מוקצב זמן רב במיוחד, כפול מהרגיל.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה